Mallar

söndag 11 augusti 2013

Som gubben i lådan...

… dyker jag upp igen ;-) Kunde inte låta bli att dela med mig av den glädje som Kristinas Scrapbooking bjöd på i sommar. Ibland får även jag ha tur. Jag har länge sneglat på de fina korsetterna som många scrappare gjort och visat upp i sina bloggar. Jag ville så himla gärna göra en sådan jag också. Har varit inne på CardCarousel och kikat på en mall man kan köpa och få direkt till mejlen, men dels är den ganska dyr och dels känns det lite osäkert om att det verkligen funkar så bra som man vill när man betalar för sakerna. Nåväl! Tiden har liksom gått och jag glömde mer eller mindre av att dessa skojiga korsettväskor fanns. Tills helt nyligen vill säga! Döm om min förvåning när Kristinas helt plötsligt bjuder på en mall som jag trodde var förlorad :O Låter kanske lite väl dramatiskt men jag har verkligen önskat mig denna mall så när den bara fanns där för nedladdning helt gratis blev jag så himla glad :D Jag skyndade mig att ladda ner den innan någon kom på att de publicerat mallen av misstag ;-) Det hade ju varit väldigt jobbigt om jag missat mallen pga en sådan liten bagatell. Sedan har mallen legat där på mitt scrapbord och ”retat” mig lite för varje gång jag haft andra, viktigare, saker för mig. Men igår kunde jag äntligen ta itu med denna efterlängtade mall. Åh så kul det var! Någon beskrivning på montage fick man inte så det gällde att ta det lite lugnt och sansat för att få ihop den på ett bra sätt. Eftersom jag inte förstorade mallen innan jag skrev ut den blev korsetten ganska liten och därmed blev det lite pilligt att montera den. Men det var ju bara ett första försök så jag är supernöjd ändå. Så här blev min absolut första korsett:


Mönsterpappren kommer från Glitz, "Vintage Blue". Det randiga pappret på sidorna har jag limmat på i efterhand både fram och bak. Det lilla silverhjärtat kommer från Rox och minirosen samt den senapsgula spetsen har jag köpt från Scraplagret. Pärlbandet kommer från Kristinas.
 
Baksidan är den egentliga anledningen till att jag ändrade mallen lite. Jag ville att snörningen skulle se lite mer "äkta" ut genom att låta sidostyckena vara "lösa". I kanten har jag satt öljetter från Panduro. Det senapsgula sidenbandet är inhandlat på Göksäter.
 
Tanken är ju att man ska stoppa något litet, t ex en present, i korsetten. Då kan det ju vara lite käckt med en  födelsedagshälsning och därför gjorde jag en medföljande tag av spillbitarna som blev över. Cirklarna är stansade med en cirkeldie från Crafts- Too. Textstämpeln kommer från Rox Stamps och grattisstämpeln från Paper Maze. Det randiga bandet som sitter i tagen har jag tagit från en märkestag från ett nyinköpt klädesplagg. Allt går att använda inom scrapbookingens värld ;-) Rosorna kommer från Strömstads Scrapbooking och den lilla vita blomman är från ICA Maxi. I den sistnämnda sitter en ljusgul, fascetterad rhinestone från Prima. Med lite cellofan runtom blir korsetten en finfin presentförpackning :D
Tyvärr kan jag aldrig göra något enkelt utan måste krångla till saker och ting. Jag ville ha två olika mönster på min korsett så jag förändrade min variant lite, men grundmallen är densamma. Jag är supernöjd med resultatet och jag kommer definitivt att göra fler. Troligtvis även i en större modell. Får väl se vad som hinns med. Blir du lite sugen att göra en egen hittar du mallen HÄR.

Ett stort TACK! till Kristinas som publicerade mallen helt utan förpliktigelser.

Det var allt för nu. Ha det så himla gott i veckan!

Jeanette

1 kommentar:

  1. Hej undrar om du vill dela med dig av din mall på korsett väska?

    SvaraRadera