Mallar

söndag 2 december 2012

Årets julbak…

… är nu avklarat. Eller nästan i alla fall. För sonen S skull (och makens) har jag inhandlat en färdig pepparkaksdeg så han (och maken) kan trycka ut några figurer och äta en liten bit. Detta är tydligen ett måste enligt sonen. Maken håller med om detta fullständigt men han skulle aldrig kunna tänka sig att själv se till att skaffa lite deg och baka med sonen. Det är tydligen en mammas plikt enligt både maken och sonen ;-) Nåväl! Degen finns i kylen och nu är det bara lite tid som ska till också. Kan säkert ordnas till helgen mellan julkortstillverkningen och annat pyssel. Själv är jag inte särskilt förtjust i hembakta pepparkakor pga att min mormors dito var allt annat än goda. Jag tror ingen av oss som smakat dem gärna äter just hembakta pepparkakor. Så istället för vanliga pepparkakor har jag gjort en variant som skall skäras i tunna skivor och när de är gräddade blir de en aning mjuksega i mitten. Dvs om man inte gräddar dem för länge som jag lyckades göra idag. Fast de var goda ändå =P Det är superenkelt att både göra degen och baka dem. förutom pepparkakorna har jag även testat ett recept på en mjuk saffranskaka från Ica. Lite väl mycket saffran för vår smak men det är ju lätt fixat nästa gång jag ska baka den. Till sist slängde jag ihop en deg till kolasnitt. Mmmm! De är ju så himla goda! Alla här hemma går just nu och suktar efter dem, men se det blir det inget med. Nu ska de sparas till åtminstone sista adventshelgen. Lite ordning får det faktiskt vara ;-)

Förutom att jag bakat halva söndagen så har jag även hunnit med att få ihop en LO till Veckans skiss även den här gången. Det var änna på håret att det skulle hinnas med eftersom baket tog lite längre tid än beräknat. Eftersom jag spanat in skissen redan innan i veckan så kom jag på idén att föreviga baket med den så himla populära appen Instagram. Tyvärr är ju kameran i min iPhone rätt så kass så bilderna är ju inga direkta kvalitetsbilder precis. Och mörka blev de också. Därför fick hela LOn bli ganska så mörk för annars såg det himla konstigt ut. Veckans skiss #48 är skapad av Therese/Tezz och ser ut så här:
Och så här blev min tolkning:
Svart CS från Panduro. Mönsterpappren kommer från Kaisercraft, "Twig & Berry"- Collection. Längst upp till höger, under kalendern, finns även en restbit av "Aspen Frost" från Basic Grey. "Kraft Doilies" och "2012 Kraft Calendar" är ifrån Maya Road. Knapparna, i form av en slev och en degbunke, kommer från YouDo. På bunken fanns en ögla på baksidan som jag knipsade av för att den inte skulle sitta och dingla på LOn. Runt sleven knöt jag en rosett med svart- vit Bakers Twine.

Alfabetet kommer från Doodlebug Design, "Jack & Jill".
Några fler, mumsiga, detaljer.
Jag ville inte fylla hela LOn med en massa foton och mönsterpapper så som skissen visar. För en gångs skull ville jag ha en ren och enkel LO. Jag tycker nog själv att jag lyckats med just den biten. Däremot andas väl inte LOn särskilt mycket julglädje med sin mörka ton. Men det gör inte så mycket. Jag hade kul både när jag bakade och när jag scrappade så jag är supernöjd med årets första söndag i advent =)

Ha nu en trevlig vecka! Det ska i alla fall jag försöka ha. Ser fram emot min lediga fredag då jag ska fortsätta tillverkningen av julkorten. Hoppas jag hinner bli klar i tid :S

Jeanette

6 kommentarer:

  1. Ser mumsigt ut. Skissen är bara en vädledning och man ser att du använt dej av den. Bra jobbat!
    Kram
    Tezz

    SvaraRadera
  2. Jättesnyggt! Gillar att du har svart bakgrund och de förövrigt "mustiga" färgerna! Tack för att du troget hänger på VS.

    SvaraRadera
  3. Otroligt härligt mysig jul LO med massor av julens frestelser på:). Gillar din tolkning jättemycket! Din Layout är verkligen juligt stämningsfull! Tack för att du troget berikar oss med dina fina alster!/Jeanette

    SvaraRadera
  4. Så fin även denna veckan. Gillar dina starka färger och de passar jättebra till de fina fotona. Nu blev jag ju fikasugen. Hmmm.

    SvaraRadera
  5. Härligt mysig LO och snygg lösning på skissen! Tack för ditt bidrag till oss :-)
    //Marja

    SvaraRadera
  6. Åååh! Så snyggt!! Vad läckert med dessa färger ihop! Ser väldigt "smakligt" ut! Tack för ditt bidrag till Veckans Skiss! :-)

    SvaraRadera